Gå direkt till innehåll

Nyhetsarkiv

  • Äldre hus i Lundby kartlagda i ny bevaranderapport

    Vilka byggnader i Lundby på Hisingen har någon form av bevarandeklassning? Det har två arkitektstudenter tagit reda på och sammanställt i en rapport. Uppdragsgivaren är den förvaltning i Göteborgs Stad, stadsfastighetsförvaltningen, som förvaltar många verksamhetsbyggnader. Sammanställningen ska ge en överblick över vilka byggnader som ingår i stadens bevarandeprogram och varför.

  • Pressinbjudan: Insats mot jätteloka vid Brudaremossen

    Längs med en mountainbikebana vid Brudaremossen pågår nu ett intensivt arbete med att bekämpa den invasiva arten jätteloka. De än så länge små plantorna grävs upp en efter en för att mountainbikebanan inte ska växa igen. Förra året bekämpades jätteloka på över 100 platser på Göteborgs Stads marker. I år har stadsmiljöförvaltningen fått ett uppdrag att utöka arbetet mot invasiva arter.

  • Göteborgs Stad börjar hyra ut eldrivna lastcyklar

    Hur stort fordon behöver du egentligen för att kunna skjutsa barn, storhandla eller flytta-hämta-lämna halvstora, halvtunga grejer? Skulle en eldriven lastcykel vara bra? Med början 17 mars går det att hyra just ellastcyklar i centrum och Majorna.

  • Inventering av almsjukan klar – stort antal träd drabbade

    Den inventering som har genomförts av almarna i centrala Göteborg är nu slutförd. Resultatet visar att 720 av de 946 almar som ingick i inventeringen är infekterade i någon grad av den så kallade almsjukan. Omkring en tredjedel av almarna är antingen redan döda eller kraftigt påverkade av sjukdomen. 107 av dem kommer nu att avverkas.

  • Handslag för biologisk mångfald tar krafttag för hållbar utveckling

    På torsdag, den 20 februari, lanseras en avsiktsförklaring för att stärka arbetet med biologisk mångfald och ekosystemtjänster i Göteborgsregionen. Avsiktsförklaringen är en gemensam satsning av aktörer inom näringsliv, kommun och akademi. Syftet är att växla upp arbetet för en hållbar utveckling genom ett globalt ansvarstagande med lokalt fokus.

  • Tack till göteborgarna som plattade till sina paket på återvinningsstationerna

    ”Lugnare än vanligt”. Så summerar entreprenörerna som tömmer och håller rent på återvinningsstationerna jul- och nyårshelgerna. Kretslopp och vatten vill tacka alla göteborgare som hörsammade uppmaningen om att platta till paketen som lämnas i behållaren för pappersförpackningar.

  • Dialog med skolelever viktig pusselbit när Plikta rustas upp

    Nu startar en upprustning av Plikta i Slottsskogen. Utformningen av lekplatsen, som ska knyta samman skog, vatten och park, är bland annat resultatet av en dialog där 12-14-åringar har fått en särskild möjlighet att vara med och påverka. Målet är att skapa en mötesplats som är mer välkomnande för alla – året runt och i alla väder.

  • Ny rapport från Göteborgs klimatråd

    Konkretisera klimatmålen, utkräv ansvar och stärk ledarskapet. Det är några av rekommendationerna från de oberoende experterna i Göteborgs klimatråd. De konstaterar också att kommunen har fortsatt små utsikter att nå sina klimatmål till år 2030.

  • Medborgarnas råd blir budgetsatsningar 2025

    Återträff för deltagarna i Göteborgs Stads medborgarråd för klimatet! På torsdag 5 december ska de få återse både varandra och de politiker som de överlämnade sina rekommendationer till i juni. Har politikerna gjort något med råden de fick?

  • Nyplantering av träd ska öka klimatskyddet på Östra Larmgatan

    Östra Larmgatan är en av de platser i Göteborg som har lägst andel markyta som täcks av trädkronor. Den så kallade krontäckningen är bara 2,2 procent. För att öka den andelen planteras nu fem nya lövträd längs med gatan. På sikt har Göteborg målsättningen att 30 procent av ytan i staden ska skuggas av trädkronor.

  • Slottsskogen 150 år - välkommen på kalas!

    Göteborgarnas park, Slottsskogen, fyller 150 år och den 30 november blir det födelsedagskalas vid Plikta. Det blir fokus på rörelseglädje med prova på-aktiviteter, smakprov från en nyskriven fotbollsmusikal och födelsedagsfika.

  • Nu kommer årets julgran till Göteborg

    Nu kommer årets julgran till Gustav Adolfs torg i Göteborg. Det är en svensk rödgran som växer i Marks kommun och som kommer att fällas den 22 november för att sedan transporteras till centrala Göteborg natten till måndagen den 25 november.

Visa mer