Gå direkt till innehåll

Nyhetsarkiv

  • Vättlefjäll flyttar in på Fjäderharvsgatan – Ljuskonst för ökad trygghet efter initiativ från ungdomar i Angered

    På förslag från Unga stadsutvecklare i Angered har gångtunneln vid Fjäderharvsgatan fått ny gestaltning av konstnären Pia Männikkö i samarbete med ljusdesigners från White arkitekter. Konstverket i tunneln är inspirerad av de natursköna miljöerna i Angered med både ljud från naturen och ljus som skiftar i olika nyanser, som förstärker känslan av naturens närvaro.

  • Samarbete utmed kusten ger renare stränder

    I sommar fördubblas strandstädningen. Det är möjligt tack vare att Göteborgs Stad, park- och naturnämnden fått beviljat bidrag med 775 000 kr från Naturvårdsverket, just för att kunna utöka städningen utmed kusten. Pengarna ska användas till mer personal och bättre båt.

  • Sverigeunikt avtal i Gamlestaden

    Fastighetsägare i Gamlestaden, ideell förening, och åtta förvaltningar och bolag inom Göteborgs Stad har ingått ett Sverigeunikt samarbetsavtal, BID Gamlestaden. Syftet är att Gamlestaden ska fortsätta utvecklas till en bra stadsdel att bo i, attraktiv att flytta till, driva näringsverksamhet i, arbeta och bygga nya bostäder och lokaler i.

  • ​​Världsvattendagen 22 mars firas med kranvatten

    Vad har Länsstyrelsen i Västra Götaland, Renova AB och Göteborgs turistbyråer gemensamt? Jo, de är kranmärkta och har aktivt tagit ställning för kranvatten i sina verksamheter. Arbetsplatsen, alla möten, konferenser, utbildningar och andra sammanhang där vatten serveras är fria från flaskvatten. Världsvattendagen 22 mars verkar för en hållbar förvaltning av världens vattentillgångar.

  • Fler satsar för ett tryggt Biskopsgården

    Den 1 mars berättar polisen och stadsdelsförvaltningen för invånarna hur arbetet mot gängkriminalitet ska vidareutvecklas. Fler aktörer kopplas på i arbetet och står bakom åtgärder som ett invånarråd, kameraövervakning, trygghetsvärdar och utökat stöd till barn och unga i riskzonen.

  • ​Vattenläckan i Göteborg ställer till stora problem i vattenleveransen

    Det har nu gått ett dygn efter att Göteborg drabbades av en stor vattenläcka som gjorde att hälften av göteborgarna blev utan vatten eller fick lågt tryck i ledningarna. I Bergsjön och Eriksbo gäller fortfarande att man ska koka vattnet innan man dricker det, och i många områden är vattnet missfärgat.