Gå direkt till innehåll

Nyhetsarkiv

  • ​​Kvinnlig könsstympning - en aktuell och prioriterad fråga

    Tisdag 6 februari är Internationella dagen för nolltolerans mot kvinnlig könsstympning. I samband med detta anordnar Dialoga - kompetenscentrum om våld i nära relationer, Göteborgs Stad och Länsstyrelsen i Västra Götalands län en kunskapshöjande konferens.

  • Information till media efter kommunstyrelsens beslut 31 januari 2018

    Program för besöksnäringens utveckling, ansökan om att Göteborgs Stad ska stå värd för MR-dagarna 2021 och uppdrag till Higab att undersöka om det går att skapa infrastruktur i kvarteret Högvakten så att det blir möjligt att bedriva kafé eller restaurangverksamhet vid Gustaf Adolfs torg.Det var några av de ärenden som kommunstyrelsen beslutade om onsdagen den 31 januari.

  • Stockholm lär av Biskopsgården.

    På tisdag den 30 januari besöker representanter från stadsdelen Rinkeby- Kista och Spånga-Tensta och Stockholms stads Trygghetskommission Västra Hisingen för att höra hur stadsdelen arbetar med Trygg i Västra Hisingen. En samverkansmodell som ska skapa trygghet och arbeta brottsförebyggande genom samarbete mellan polis, skola, civilsamhället och invånare i Biskopsgården.

  • Pressinbjudan: Invigningsfest på Länsmanstorget.

    Under hösten och vintern har Svenska kyrkan, GöteborgsLokaler och Trygg, vacker stad samarbetat för att skapa en trygg och vacker miljö runt Länsmanstorget. Första etappen av upprustningen är nu klar och torget invigs med en familjefest den 27 januari. Samarbetet kring upprustningen av Länsmanstorget grundar sig i de dialoger som genomförts med boende i området.

  • Dalheimers hus inleder året med hälsovecka för kropp och själ

    Under 22-27 januari fylls Dalheimers hus med föreläsningar, workshops och en mängd hälsoaktiviteter att prova på. Testa yoga, spela sittande volleyboll, dansa loss till lunchbeat eller få ljus och värme i solrummet Sanna Strand. Hälsoveckan på Dalheimers hus är till för både kropp och själ, alla göteborgare är välkomna och nästan allt är gratis.

  • Tryggheten ökar i Angered

    Tryggheten ökar bland Angeredsborna. Nästan 8 av 10 som bor i stadsdelen Angered känner sig mycket eller ganska trygga i området där de bor, visar den senaste trygghetsundersökningen som gjordes hösten 2017. I mätningen som gjordes 2016 var motsvarande siffra 7 av 10. Tryggheten ökar i samtliga delområden i stadsdelen, från Hjällbo i söder till Lövgärdet i norr.

  • Nu slår vi upp dörrarna till Familjecentral Lövgärdet - den tredje familjecentralen i stadsdelen Angered

    Onsdag 17 januari klockan 13-18 bjuder vi in till stort kalas när Familjecentral Lövgärdet invigs. Öppet hus från klockan 13, invigningstal och bandknytning klockan 14. Under eftermiddagen blir det sång, musik och fiskedamm för barnen. Vi bjuder på fika. Media hälsas välkomna till invigningen. Familjecentralen är ett samarbete mellan Göteborgs Stad och Västra Götalandsregionen.

Visa mer