Gå direkt till innehåll

Nyhetsarkiv

  • Staden minns diskoteksbranden

    Den 29 oktober är det 20 år sedan diskoteksbranden, en katastrof som satt djupa spår hos anhöriga och allmänheten. Göteborgs Stad planerar nu tillsammans med BOA, föreningen Brandoffrens anhöriga, och andra parter en minnesdag och flera andra aktiviteter.

  • Fler byggintresserade barn får chansen att testa på bygglek! 

    POP UP bygglek är den rullande bygglekplatsen som i en skåpbil tar sig runt i Göteborg. Här får barn, snickra, borra, såga och limma, helt enkelt skapa samtidigt som de lär sig använda verktyg. Nu utökar verksamheten sitt körschema till att omfatta alla skollov. Dessutom planeras några spontana besök varje vecka i olika delar av Göteborg.

  • Äntligen dags för Barnens lördag i Biskopsgården

    Lördagen den13/10 klockan11–14 är det åter dags för Barnens lördag i Sjumilahallen i Biskopsgården. Dagens tema är hobby & fritid och programmet erbjuder aktiviteter såsom dans, snickeri, skapande och mycket mer. På Barnens lördag är fokus att inspirera barn och unga. Här ska de få möjligheten att träffa olika föreningar och andra intressanta verksamheter.

  • Biskopsgårdens Megaloppis nu på lördag

    Megaloppis Biskopsgården började som ett förslag från invånare som bland annat efterfrågade att fler arrangemang skulle anordnas i Biskopsgården. Nu på lördag den 29 september klockan 11–15 är det återigen dags att packa upp prylar och kläder på Vårvindens fritidsgård. Precis som alltid gäller gratis inträde och gratis försäljningsbord.

  • Lights in Biskopsgården- Pressinbjudan till workshop imorgon tisdag 25 september

    I november kommer första upplagan av ljusfestivalen Lights in Biskopsgården. Festivalen fokuseras kring naturområdet Svarte mosse. Meden vandringslinga kantad av olika ljusinstallationer inspirerade av medborgare så skapas lyskraft som ska ge ökad trygghet i novembermörkret. Den 25/9 är det dags för kvinnorna i Biskopsgårdens communitydansprojekt att bidra till ljusfestivalen genom en workshop.

  • Stadsdelen förstärker vuxennärvaro på Länsmanstorget

    Idag söndag finns husbilen med krisstödsteam och andra medarbetare från stadsdelsförvaltningen på plats på Länsmanstorget . Denna förstärkning görs efter gårdagens händelse då två personer blev lindrigt skadade i samband med en påskjutning. Stadsdelen har ett nära samarbete med polisen som också bemannar i området.

  • Dansa utan droger - ny kampanj på Göteborgs krogar

    Förekomsten av droger har länge varit ett problem i Göteborgs nöjesliv. För att bryta utvecklingen satsar Göteborgs klubbar, pubar och krogar i samarbete med Tillståndsenheten nu på antidrogkampanjen Dansa utan droger. – Vi tror på att visa glädjen i det drogfria alternativet, säger Jenny Havner på Tillståndsenheten.

  • Göteborgs Stad på Way Out West: ”Använd hjärnan”

    Under musikfestivalen Way Out West den 9 - 11 augusti, finns Göteborgs Stad, Länsstyrelsen och CAN (Central förbundet för alkohol och narkotikaupplysning) på plats med budskapet ”Hejdå alkoholskador”. Med dragplåster som alkoholquiz och goda drinkar utan alkohol vill de få besökarna att säga nej till att köpa ut och hejdå till alkoholskador.

  • Ny plats för årets Hisingsfestival

    För andra året i rad är det snart dags för familjefestivalen Hisingsfestivalen. I år hålls festivalen på området kring den nya Dansbana Kvilleplatsen. Festivalen är helt gratis och syftar till att främja ungas kreativitet och skapande på Hisingen.

  • Cykelköket – en mötesplats där cyklar får nytt liv

    SDF Västra Göteborg har i samverkan med Hälsoteket, Röda korset och Cykelfrämjandet blivit beviljade medel för att starta igång cykelköket i Bergskristallsparken. Från 16 juli till 14 september ska cykelköket bli en mötesplats och en öppen verkstad där boende i Västra Göteborg får tillgång till verktyg gratis för enkla reparationer. På plats finns också cykelvärdar för att stötta i cykelmek.

Visa mer