Gå direkt till innehåll

Nyhetsarkiv

  • Förlängd säsong för bad och bastu i Jubileumsparken

    Badsäsongen i Jubileumsparken är förlängd med tre veckor till och med 30 augusti. Även bastun och saltvattensbadet är öppet för besök tillsvidare och parkpersonalen planerar för aktiviteter under hösten.

  • PRESSINBJUDAN Så har Göteborgs Stad förberett sig inför sommaren med anledning av coronapandemin

    ​Den pågående coronapandemin innebär att årets sommar blir annorlunda jämfört med vad vi är vana vid. Risken för smittspridning, myndigheternas rekommendationer och ny lagstiftning påverkar både allmänheten och Göteborgs Stad. Stadens verksamheter har förberett sig på olika sätt och vi bjuder nu in medierna för en presentation av vad dessa förberedelser innebär.

  • 4000 sommarjobb erbjuds till göteborgsungdomarna

    Efter ett hårt arbete i många av stadens verksamheter kan nu närmare 4000 sommarjobb erbjudas till Göteborgs ungdomar. I år har det gjorts en extra stor insats att få fram jobb eftersom både förskolan och äldreomsorgen, på grund av covid-19, inte kunnat erbjuda platser. Sommarjobben erbjuds till ungdomar i grundskolan Åk 8 och 9 samt till gymnasieungdomar.

  • Nytt bad i Jubileumsparken skjuts på framtiden

    Vid portföljstyrgruppen för Älvstadens möte 29 maj konstaterades att exploatering och fortsatt planläggning av Frihamnen är ytterst osäker. Detta får konsekvenser för finansieringen av Jubileumsparken, vilket gör att park- och naturförvaltningen nu avbryter upphandlingen av byggnation av nytt bad som enligt plan skulle stå klart under 2021.

  • 40 år med energirådgivning ger effekt i samhället

    Den kommunala energi- och klimatrådgivningen ger effekt på samhällsnivå. Det visar en nyligen avslutad effektanalys gjord av Sweco på uppdrag av Energimyndigheten. Hälften av de rådsökande privatpersonerna, företagen och organisationerna uppger att de har genomfört en eller flera energieffektiviserande åtgärder efter kontakten med energi- och klimatrådgivarna.

  • Tyck till om ett miljö- och klimatprogram som höjer ribban och ökar takten

    Nu höjer Göteborg ribban på kommuners miljö- och klimatarbete. Stadens nya miljö- och klimatprogram fokuserar på att öka takten på arbetet och går nu ut på remiss. – Vi har tänkt nytt i arbetet med programmet, jobbat tätt med andra förvaltningar och nu vill vi uppmana alla att tycka till – det är tillsammans vi skapar en hållbar stad, säger Mathilda Edlund på miljöförvaltningen i Göteborgs Stad.

Visa mer