Gå direkt till innehåll

Nyhetsarkiv

  • Pris för arbetet att minska Göteborgs klimatavtryck

    Anna Ledin, direktör på miljöförvaltningen i Göteborgs Stad, är en av årets Viable Cities Champions. – Priset är för att vi ständigt hittar nya vägar att minska Göteborgs klimatavtryck och fortsätter fokusera på att få till förändringar mot en ekologiskt hållbar stad, säger Anna Ledin.

  • Sparade blomsterminnen fyller Palmhuset

    I årets julhälsning presenterar Trädgårdsföreningen installationen Herbarium av designern och formgivaren Hanna Wendelbo. Sparade blomsterminnen ur den nordiska floran fyller Palmhuset under årets mörkaste tid.

  • Prakt-träd till hotellplatsen

    Julträd 2020 Varje år planterar park- och naturförvaltningen ett träd som julgåva åt göteborgarna. I år har de planterat en Catalpa speciosa, eller praktkatalpa som den heter på svenska, på Hotellplatsen.

  • Göteborg får ny stadsträdgårdsmästare

    Från och med 2 december har Göteborg en ny stadsträdgårdsmästare*. Johan Rehngren är landskapsarkitekten som brinner för stadsutveckling och framförallt för utveckling av de gröna offentliga rummen.

  • Ett träd kommer lastat

    Den traditionsenliga granen på Gustaf Adolfs torg sätts på plats på natten mellan söndag och måndag och belysningen tänds fredag 29 november.

  • Mer solel och fler laddplatser genom energi- och klimatrådgivning

    Energi- och klimatrådgivarna i Göteborgs Stad har besökt över 200 bostadsrättsföreningar för att vägleda i hur de kan investera i solceller och sätta upp laddplatser. – Det här är frågor som ligger i tiden, intresset har varit enormt. Vi ser inte att intresset skulle minska utan vi bokar in nya besök varje dag, säger energi- och klimatrådgivaren Lars Hällentorp.

  • Brottsligheten har minskat i Biskopsgården för andra året i rad

    Färsk statistik från polisen visar att antal anmälda brott har gått ner med 46 procent i Biskopsgården. En aktivitetssatsning för ungdomar där basket och kultur står i fokus har bidragit till att anmälningarna har sjunkit. – Det här är en tydlig indikator att aktiviteter och sysselsättning för barn och unga i utsatta områden är viktigt, säger Daniel Johnsson, Kommunpolis Västra Hisingen.

  • En helt ny höstgarderob för en hundring?

    ​Lördag den 5 oktober har alla som vill chans att fynda då dörrarna till Biskopsgårdens egna megaloppis öppnar. ​Det kostar inget att boka ett försäljningsbord men platserna är begränsade så först till kvarn gäller. För att boka ett försäljningsbord gå in på Göteborgs Stad Västra Hisingens Facebook eller kom förbi Medborgarkontoret Västra Hisingen, Vårväderstorget 4 i Biskopsgården.

  • Pressinbjudan: Trygghetsvandra med Bo Bra i Biskopsgården

    Nu på onsdag, den 25 september, ger sig Bo Bra ut på höstens första trygghetsvandring. Alla som vill är välkomna att följa med. Sammanlagt kommer det anordnas nio vandringar på olika platser runt om i Biskopsgården. I Göteborgs Stads kalendarium hittar du mer information om de olika tillfällena.

Visa mer