Gå direkt till innehåll

Nyhetsarkiv

  • Förlängd säsong för bad och bastu i Jubileumsparken

    Badsäsongen i Jubileumsparken är förlängd med tre veckor till och med 30 augusti. Även bastun och saltvattensbadet är öppet för besök tillsvidare och parkpersonalen planerar för aktiviteter under hösten.

  • De jobbar för ökad trygghet och kompetens hos personal inom funktionshinder

    André Andersson och Mahnaz Majdabbadi har delvis släppt sina ordinarie arbetsuppgifter som teknikcoach och stödpedagog i Östra Göteborg. Sedan i juni arbetar de också förebyggande som covid-19 team inom område Boende, daglig verksamhet och personligt stöd. - Jag märker att vi behövs! Många behöver öva och träna och få tillfälle att ställa frågor, få utrymme att reflektera, säger Mahnaz Majdabbadi.

  • ​Många aktiviteter för barn och unga i sommar

    Bokcirkel, fotboll, biodlarskola, dansläger, bygglek, simhopp, keramikworkshop… Listan över aktiviteter för barn och ungdomar i sommar är lång. Göteborgs Stad satsar för att det ska finnas aktiviteter i alla delar av staden och att det ska finnas något som passar alla.

  • Nytt bad i Jubileumsparken skjuts på framtiden

    Vid portföljstyrgruppen för Älvstadens möte 29 maj konstaterades att exploatering och fortsatt planläggning av Frihamnen är ytterst osäker. Detta får konsekvenser för finansieringen av Jubileumsparken, vilket gör att park- och naturförvaltningen nu avbryter upphandlingen av byggnation av nytt bad som enligt plan skulle stå klart under 2021.

  • Kultur till kvarteret – satsning på liveframträdanden för äldre

    ​I vår och sommar kan äldre personer i nära 50 olika bostadsområden i Göteborg ta del av livemusik från sitt fönster eller balkong. Imorgon startar ”Kultur till kvarteret”, en satsning från Göteborgs Stad för att sprida gemenskap och minska ensamhet.

  • Invånarguider informerar om Covid-19 på Biskopsgårdens torg

    Under maj månad ambulerar Biskopsgårdens invånarguider tillsammans med medborgarkontoret mellan Vårväderstorget, Friskväderstorget och Länsmanstorget. Guiderna anställdes för att stärka den lokala demokratin men när pandemin kom sadlade de snabbt om till att sprida information om Covid-19

  • Center mot hemlöshet – nu invigs en unik webbplats för personer i hemlöshet

    Göteborgs Stad tar ett nytt grepp om hemlösheten genom Center mot hemlöshet, en samlingsplats på webben som är först sitt slag i Sverige. Här kan personer i hemlöshet själva hitta den hjälp de behöver. Fredag den 24 april öppnar centret sina virtuella dörrar. Välkommen att delta i invigningen via webben.

  • Livepodd ökar ungas delaktighet under covid-19

    När aktiviteter och arrangemang ställs in och ändras på grund av rådande direktiv om covid-19 hittar fritid i Västra Göteborg nya sätt för ungdomar att få en meningsfull fritid trots att man måste vara hemma mer. För att behålla kontakten med ungdomar som i vanliga fall tar del av fritidsverksamhetens aktiviteter efter skoltid väcktes idén om att skapa en livesänd podd.

Visa mer